В началото на играта шахматната дъска е изложена, така че всеки играч има бяло (или светло) поле в долния си десен ъгъл.
Всяка от 6-те различни фигури се движи по различен начин. Фигурите не могат да преминават през други фигури (въпреки че конят може да прескача други фигури) и никога не могат да се движат върху поле, заето от собствена фигура. Въпреки това, те могат да бъдат преместени, така че да заемат мястото на противникова фигура, която след това е заловена. Фигурите обикновено се преместват на позиции, където те могат да вземат други фигури (чрез поставяне на тяхното поле и след това заменяйки ги), да защитават свои собствени фигури в случай на залавяне, или контролират важни полета в играта.
Как да Движите Царя в ШахматаЦарят е най-важната фигура, но е една от най-слабите. Царят може да се движи само с по един квадрат във всяка посока - нагоре, надолу, настрани и по диагонал. Царят никога не може да бъде преместван под шах (където може да бъде взет). Когато царят се атакува от друга фигура, това се нарича "шах".
Царицата е най-силната фигура. Тя може да се движи в коя да е права посока - напред, назад, настрани или по диагонал - доколкото е възможно, стига да не минава през някоя от собствените си фигури. И, както с всички други фигури, ако царицата вземе фигура на противника, нейният ход приключва. Щракнете върху диаграмата по-долу, за да видите как се движи царицата. Забележете как бялата царица взема черната царица и така черният цар е принуден да се премести.
Топът може да се движи колкото иска, но само напред, назад и настрани. Топовете са особено силни фигури, когато се защитават един другиго и работят заедно!
Офицерът може да се движи колкото надалеч иска, но само по диагонал. Всеки офицер започва на един цвят (бял или черен) и винаги трябва да остане на този цвят. Офицерите работят добре заедно, защото покриват взаимните си слабости.
Конете се движат по много различен начин от другите фигури - две квадратчета в една посока, и след това още едно след завъртане на 90 градуса, точно във формата на буквата "Г". Конете също са единствените фигури, които могат да прескачат други фигури.
Пешките са необичайни, тъй като се движат и вземат по различни начини: те се движат напред, но вземат по диагонал. Пешките могат да се движат само с по едно поле, освен ако не е техният първи ход, когато те могат да се придвижат напред с две полета. Пешките могат да вземат само фигури на едно поле по диагонал пред тях. Те никога не могат да се движат или да вземат назад. Ако има друга фигура директно пред някоя пешка, тя не може да се придвижи напред или да вземе тази фигура.
Има няколко специални правила в шахмата, които може да не изглеждат логични отначало. Те са създадени да направят играта по-забавна и интересна.
Как да Произведете Пешка в ШахаПешките имат една друга специална способност и тя е, че ако една пешка достигне до другия край на дъската, тя може да се превърне в която и да е друга шахматна фигура (нарича се произвеждане).
Последното правило относно пешките се нарича "ан пасан", което на Френски означава "при преминаване". Ако една пешка се придвижи две полета на първото си местене, и по този начин попадне на поле на същия ред като на противникова пешка (успешно прескачайки възможността на другата пешка да атакува), тази противникова пешка има възможност да вземе първата пешка, минавайки зад нея.
Този специален ход трябва да бъде извършен веднага след като първата пешка е направила двойното преместване, защото в противен случай възможността да бъде взета ще бъде изгубена. Прегледайте примера по-долу, за да разберете по-добре това странно, но важно правило.
Едно друго специално правило е рокадата. Този ход Ви позволява да направите две важни неща едновременно: да поставите (да се надяваме) в безопасност своя цар и да изкарате своя топ от ъгъла в играта. Когато някой от играчите е на ход, той може да мести царя си с две полета на едната страна и след това да премести топа от ъгъла на тази страна точно до царя от противоположната страна. (Вижте примера по-долу.) Освен това обаче, за да направите рокада, трябва да са изпълнени следните условия:
Забележете, че когато правите рокада на едната страна, царят е по-близо до ръба на дъската. Това се нарича "малка рокада". Рокада на другата страна, през мястото, където е дамата, се нарича "голяма рокада". Независимо от коя страна се намира, царят винаги се мести само с две полета, когато се прави рокада.
Играчът с белите фигури винаги мести първи. Затова играчите обикновено решават кой ще бъде с белите на случаен принцип или на късмет, като например хвърлят монета или единият от играчите се опитва да познае цвета на скритата пешка в ръката на другия играч. Белите тогава правят своя ход, последвани от черните, след това белите отново, после черните и така до края на играта. Възможността да местите първи, Ви дава малка преднина, която дава възможност на белия играч да нападне веднага.
Има няколко начина, по които може да приключи една партия шах: с мат, с пат, с предаване, със загуба по време...
Как се прави Мат в ШахматаЦелта на играта е да матирате противниковия цар. Това става, когато царят е в шах и не може да се измъкне от шах. Има само три начина, по които царят може да се измъкне от шах:
Ако някой цар не може да избяга от шах, играта приключва. Обичайно е царят да не бъде залавян или премахван от дъската, играта просто се обявява за завършена.
Понякога игрите не завършват с победител, а с реми(равенство). Има 5 причини, поради които една игра може да завърши с реми: